Kiedy prowadzisz własną firmę, szukasz różnych sposobów na zdobycie klientów czy nawiązanie relacji biznesowych: tworzysz strategię marketingową, zakładasz stronę www, sklep stacjonarny/internetowy, jeździsz na targi… Czy jednak pamiętasz, jak wielki potencjał ukryty jest w mediach społecznościowych?
Według badań przeprowadzonych przez portal Statista, na początku 2023 roku z social mediów korzystało 4,76 miliarda użytkowników. Czy wiesz, że jest to ok 59% światowej populacji? (https://datareportal.com/social-media-users) Każdego dnia na Facebooku, Instagramie czy TikToku użytkownicy spędzają średnio 2,5 godziny! (https://www.statista.com/statistics/433871/daily-social-media-usage-worldwide/) Niewiarygodne, prawda?
Załóż fanpage
Budujesz markę osobistą, prowadzisz własną działalność? Załóż firmowy fanpage. Nawet jeśli jesteś właścicielem warsztatu samochodowego, fryzjerką czy mamą, która zaangażowała się w network marketing, stwórz przestrzeń, w której Twoi potencjalni klienci Cię znajdą, dowiedzą się czegoś o Tobie, o Twoich produktach czy usługach. Fanpage stwarza mnóstwo możliwości:
- możesz dzielić się na nim swoją wiedzą, udzielać porad, wskazówek;
- Twoi klienci czy partnerzy biznesowi mogą wystawiać Ci rekomendacje/opinie/recenzje – dzięki temu pokażesz światu, jak wiele osób jest zadowolonych z Twoich usług;
- budujesz wokół siebie społeczność;
- jesteś w stałym i bezpośrednim kontakcie z odbiorcami;
- stajesz się bardziej widoczny, rozpoznawalny;
- możesz wykorzystać dostępne opcje reklamowe, by promować się wśród użytkowników danej platformy.
Pamiętaj, na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy TikToku jest mnóstwo Twoich potencjalnych klientów czy partnerów biznesowych. Co jednak zrobić, by nawiązać i utrzymać te wirtualne relacje?
Dziel się wiedzą
Jeśli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, pokaż to. Publikuj posty/rolki, nagrywaj live’y, webinary… Niech treści, jakie udostępniasz na swoim profilu, są merytoryczne, jasne, konkretne, pisane zrozumiałym językiem. Jeśli masz określoną personę, wiesz, jakie tematy najbardziej ją zainteresują. Wspominaj w swoich social mediach o tym, że jedziesz na konferencję i będziesz wygłaszać prelekcję, że Twój artykuł ukazał się na łamach branżowego czasopisma, że odbyłeś właśnie ciekawe szkolenie…
Dzieląc się wiedzą za darmo, pokażesz, że nie jesteś nastawiony wyłącznie na zarabianie. Twoi odbiorcy na pewno to docenią.
Bądź aktywny!
Odpowiadaj na komentarze, jakie pojawiają się pod Twoimi postami, odpisuj na wiadomości, jakie znajdują się w Twojej skrzynce. Udzielaj się na grupach branżowych: bierz udział w dyskusjach, doradzaj. Twórz ankiety, w których zapytasz nie tylko o potrzeby swoich potencjalnych klientów, ale też poprosisz ich o porady odnośnie jakiegoś problemu, np, sposobów na pozbycie się mszyc z przydomowego sadu. Publikuj stories, na których podzielisz się kawałkiem swojego prywatnego świata.
Twoja aktywność sprawi, że po pierwsze: Twoi odbiorcy lepiej Cię poznają, polubią, a po drugie: Twoja relacja z dotychczasowymi klientami, a także z tymi, którzy mogą zostać nimi w przyszłości, będzie żywa, autentyczna.
Buduj zaufanie
Podchodź odpowiedzialnie do swojej pracy i działalności w social mediach. Obiecałeś rabat na usługi / odpowiedź na zapytanie ofertowe / zrealizowanie zamówieni lub kontraktu w wyznaczonym terminie? Dotrzymaj obietnicy. Szanuj swoich klientów, ich potrzeby i czas. Skup się na tym, by rzeczywiście zbudować relację, a nie tylko „wcisnąć” komuś produkt. Jeśli chcesz im coś zaoferować, napisz krótko i rzeczowo co to za produkt/usługa, jakie korzyści przyniesie im, klientom.
Rozwiązuj problemy w sposób, jaki będzie satysfakcjonujący dla zainteresowanych stron.
Twój klient nie jest zadowolony z usługi? Zapytaj dlaczego, a także co możesz zrobić, by mu to zrekompensować. Nie chowaj głowy w piasek – przyznaj się do błędu, jeśli faktycznie go popełniłeś. Potknięcia zdarzają się każdemu. Ważne, by nie udawać, że nic się nie stało lub, co gorsza, atakować w przypadku kiepskiej opinii.
Pamiętaj!
Nawiązanie i utrzymanie relacji biznesowych wymaga wysiłku. I to niezależnie od tego, czy są to relacje w świecie online czy offline, czy zdobywasz klienta z polecenia, czy ktoś trafia na Ciebie przypadkiem. Korzystaj z narzędzi, które mogą ułatwić Ci budowanie relacji biznesowych.