Własna firma – od czego zacząć?

Marzysz o tym, by pracować na własny rachunek? Chcesz zarabiać na tym, co lubisz i na czym się znasz? Własna firma to cel wielu osób, którym praca na etacie nie daje satysfakcji. Jednak w związku z tym pojawia się pytanie: „Od czego zacząć tworzenie biznesu?”. Na czym skupić się w pierwszej kolejności? Przeczytaj poniższy wpis i sprawdź, o czym warto pamiętać.

Chociaż własna firma wiąże się z poczuciem wolności i sprawczości, to jednocześnie stanowi ogromne wyzwanie. Wyzwanie, któremu niełatwo sprostać, szczególnie jeśli to Twój pierwszy biznes. Osoba, która dotąd była zatrudniona przez pracodawcę i wykonywała polecenia przełożonych może mieć na początku trudność w odnalezieniu się w nowej roli. Co zatem zrobić, aby Twoja firma odniosła sukces?

Znalezienie niszy

Wielu ekspertów twierdzi, że warto zacząć od budowania swojej marki osobistej, od identyfikacji wizualnej, strony internetowej… Cóż. Kiedyś sama tak myślałam i w ten sposób rozwijałam własną firmę, jednak z biegiem lat i nowymi doświadczeniami doszłam do wniosku, że wszystko się zmienia. To, co sprawdzało się trzy lub pięć lat temu, dziś przestaje być aktualne. Moja rada na dziś: należy zacząć z innej strony. Jakiej? Moim zdaniem trzeba zacząć od konkretów. Po pierwsze: zrobić badanie rynku i znaleźć swoją niszę. Co przez to rozumiem?

własna firma a nisza

Przeanalizuj dokładnie, jak wygląda rynek w branży, w której chcesz działać. Czy jest na nim jakaś niezagospodarowana część? Czy Tobie, gdybyś była klientem, czegoś by brakowało? Znajdź osoby, których problemy jesteś w stanie rozwiązać. Nisza to grupa, której swoimi usługami, produktami, wiedzą i doświadczeniem możesz pomóc. Nie jest tak, że pomożesz wszystkim i Twoja oferta będzie uniwersalna. W związku z tym musisz się czymś wyróżniać i przez to docierać do osób, które faktycznie potrzebują właśnie CIEBIE!

Jesteś WWO i oferujesz wsparcie psychologiczne/terapeutyczne? Być może Twoja nisza to także osoby wysoko wrażliwe – rozumiesz je przecież lepiej niż ktokolwiek inny. Jesteś świetna w organizacji pracy własnej i innych oraz “ogarnianiu” spraw biurowych? Być może sprawdzisz się świetnie jako wirtualna asystentka kogoś, kto nie cierpi siedzieć przed komputerem. Masz ogromną wiedzę na konkretny temat (lub też z łatwością wyszukujesz rzetelne informacje w sieci) i lekkie pióro? Być może świetnie sprawdzisz się jako copywriter?  

Budowanie relacji z odbiorcami

Kiedy znajdziesz już swoją niszę, czas na budowanie swojej społeczności i nawiązanie relacji z odbiorcami. Na spokojnie możesz to robić wykorzystując media społecznościowe. Regularna publikacja postów, rolek, a przede wszystkim: relacji, na których pokazujesz siebie, to świetna opcja dla początkujących biznesów. Stworzenie fanpage’a lub publikowanie na prywatnym profilu na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn nic nie kosztuje. Wymaga tylko pomysłu na content (to, o czym chcesz pisać/mówić), systematyczności, chęci i czasu.

własna firma relacje z odbiorcą

Budowanie relacji z odbiorcami nie trwa chwilę. Trwa lata. Klucz do zbudowania długotrwałej relacji ze swoją społecznością składa się według mnie z kilku komponentów.

Autentyczność 

Jeśli pokazujesz siebie na relacjach w social mediach i nie jesteś w tym prawdziwa, ludzie szybko to wychwycą i pójdą gdzie indziej. Nikt z nas nie lubi być oszukiwany. Nie chcemy sztuczności, “wciskania kitu” po to tylko, aby coś ugrać. Nikt z nas nie uwierzy komuś, kto jest idealny: ma idealny makijaż i elegancki strój, kiedy się nagrywa przed północą po całym dniu pracy, położeniu dzieci spać i załatwieniu wszelkich pilnych domowych i zawodowych spraw. Czy dla Ciebie wiarygodny będzie ktoś, kto zawsze będzie uśmiechnięty, zadowolony, a jego życie to pasmo niekończących się sukcesów?

Wiarygodność i rzetelność

To, co mówisz, musi być poparte dowodami. Jeśli udzielasz wskazówek dotyczących rozwoju osobistego, zdrowia, tworzenia e-booków, projektowania ogrodów, to czy masz w tym kierunku odpowiednie kompetencje? Wykształcenie lub doświadczenie? W sieci znaleźć można mnóstwo “ekspertów” po lekturze książek czy jednodniowych kursach. Czy dla Ciebie takie osoby są wiarygodne? Wierzysz im?

Dbanie o odbiorcę

Poruszaj treści, które są interesujące dla Twojej społeczności. Czytaj i odpowiadaj na komentarze pod swoimi publikacjami. Odnoś się w swoich rolkach/relacjach/postach do tego, o czym do Ciebie piszą w prywatnych wiadomościach. Pokaż, że są dla Ciebie ważni i że stworzony przez Ciebie profil jest właśnie dla nich.

Aby zbudować relację ze swoimi odbiorcami, pokaż, że jesteś taka sama/taki sam jak oni. Pokaż, że masz czasem trudny dzień, wychodzisz na spacer bez makijażu, zirytowałaś się opóźnieniami w dostarczeniu ważnej przesyłki. Od czasu do czasu dziel się tym, co się dzieje u Ciebie, pokaż, jak wygląda Twoja praca od zaplecza, przywołaj jakąś fajną historię związaną z Twoimi klientami. Daj się poznać i polubić, a wtedy mimochodem zdobędziesz zaufanie odbiorców. I pamiętaj, że własna firma to także odpowiedzialność za klientów, którzy do Ciebie trafiają.

Chcesz przeczytać więcej na temat relacji z odbiorcami? Zajrzyj do wpisu: „Jak budować relacje biznesowe w social mediach?”.

Stworzenie własnego produktu

Czas na dalsze działania. Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, docierać do coraz szerszego grona odbiorców i pomagać większej liczbie osób, stwórz własny produkt/usługę. Coś, co będzie odpowiadało na realne potrzeby Twoich odbiorców. Coś, co rozwiąże ich problem.  Książka, kurs, warsztat… A może specyfika Twojej pracy wiąże się z tym, że pracujesz 1:1 z klientem i wydaje Ci się, że nie uda Ci się stworzyć żadnego fizycznego produktu?

własna firma produkty

Nawet jeśli jesteś terapeutą, trenerem personalnym lub pracujesz w branży network marketingu możesz stworzyć produkt, który wspomoże pracę własną Twojego klienta i uzupełni Twoje usługi czy pracę indywidualną. E-book z ćwiczeniami do samodzielnego wykonania, checklista, krótki poradnik związany z pracą nad konkretnym problemem. To Ty znasz najlepiej swoją branżę, swoich klientów i swoją ofertę. Zastanów się na spokojnie, co możesz zaproponować odbiorcom i klientom.

Budowanie marki osobistej

Kiedy wykonasz poprzednie kroki, masz już prawdopodobnie klarowną wizję swojego biznesu. To dobrze. Dzięki temu praca nad budowaniem marki osobistej będzie łatwiejsza i przyjemniejsza. Znasz swoje wartości i cele, znasz potrzeby klientów, wiesz, jakie mają problemy. Kolejny etap wiąże się z tym, jak chcesz, by była postrzegana Twoja firma i Ty. Na czym warto się skupić?

  • Identyfikacja wizualna Twojej marki – kolory, czcionki, jakich będziesz używała w komunikacji z odbiorcami, ewentualnie logo firmy. Zastanów się nad barwami, które Tobie kojarzą się z własną firmą. Każdy kolor niesie określone informacje. Jeden uspokaja, wzbudza zaufanie, inny – pobudza, a jeszcze inny – wywołuje smutek. Jeśli nie masz pomysłu na identyfikację wizualną marki, warto skorzystać z pomocy osób, które zajmują się tym na co dzień.
  • Sesja wizerunkowa – Twoja marka to Ty. Jesteś wizytówką swojej firmy, dlatego też zadbaj o profesjonalne zdjęcia, które umieścisz w mediach społecznościowych czy stronie www. Jeśli chcesz być odbierana jako ekspert, nie unikaj sesji wizerunkowej lub biznesowej. Zdjęcia wykonane przez dobrego fotografa z pewnością przedstawią Cię w korzystniejszym świetle niż selfie, jakie masz w swoim aparacie.
  • Strona internetowa – poza mediami społecznościowymi warto postawić na stworzenie własnego miejsca w sieci. Przestrzeni, która będzie należała tylko do Ciebie i która przekona potencjalnych klientów, że warto zaufać właśnie Tobie.
  • Newsletter – do tego zawsze zachęcałam i będę zachęcać. Własna lista mailingowa to pewność, że nie stracisz kontaktu ze swoimi odbiorcami. A może się tak zdarzyć, jeśli w 100% polegasz na mediach społecznościowych i nagle stracisz do nich dostęp. Może tak się zdarzyć w związku z włamaniem na Twoje konto, zmianą polityki właścicieli platform lub nagłą usterką, która uniemożliwi zalogowanie się na swój profil. Takie scenariusze miały już miejsce w przeszłości i nie możemy mieć pewności, że się nie powtórzą.

Reasumując, własna firma to nie tylko pomysł i chęci. To wymagająca praca, odpowiednia strategia i przede wszystkim: wytrwałość. Nie zniechęcaj się jednak. Podejdź do procesu budowania i rozwijania własnego biznesu ze spokojem, korzystaj z dostępnych narzędzi oraz wiedzy i… po prostu działaj. Wielu osobom już się udało. Dlaczego nie miałabyś być następna?

A jeśli potrzebujesz wsparcia na początku swojej drogi: przedyskutowania swojej wizji, pomysłów, wskazówek co i jak zrobić w konkretnym przypadku – jestem do Twojej dyspozycji. Umów się na indywidualną konsultację i sprawdź, w jaki sposób ja pomogę Ci rozwinąć Twoją firmę. 

Shopping Cart
Scroll to Top